حاشیه های یک عکس

Posted on at


صبح اون روز با یکی از هموطنانم که  مذهبش هندو بود ملاقات داشتم . خوشحال و کمی استرس داشتم از این ملاقات . طرح برنامه روبه تلویزیون داده بودم تا بتوانیم یک برنامه با موضوع اقلیت های مذهبی تهیه کنم  و نقش انها را در جامعه افعانستان به تصویر بکشم . 

داخل اتاق که شدم  روی صندلی نشسته بود و با دیدن من بلند شد و دستهایش را در دستهایم فشار دادم و لحظه های به هم نگاه کردیم . یک حس خیلی مثبت توی چهره اش بود و نمیدانستم چی بگم . من من کردم و کلمات بر زبانم جاری شد و کنار هم نشستیم . 

قرار ملاقاتی که نیم ساعت بود به دو ساعت کشیده شد . انقدر حرف برای گفتن بود که نمیشد در چند ساعت بزنیم و هموطن من که نمیخوام اسمش رو اینجا بیارموقعی که گفتم چرا شما در رسانه ها ظاهر نمیشین و صحبت نمیکنید بهم نگاه کرد و گفت چند سال است که افغانستان هستی ؟ 

گفتم یک سال . بهم نگاه کرد و گفت میدونی حتی راه رفتن من در خیابانها گناه است  چه برسه به ظاهر شدن در تصویر تلویزیونی . من یک افغانم اما مذهبم فرق میکند و این باعث میشه که من رو به چشم یک افغانستانی نگاه نکنن و سالهاست که ما مورد ظلم قرار گرفتیم و اگر وضعیت تغییر کند ما دوباره ضرر میکنیم و به خاطر همین نمیخواهیم در رسانه ها ظارهر بشیم . 

ما سالها در این کشور زندگی کردیم و حالا هر روز مورد بی مهری همین مردم  و دولت ها قرار میگیریم ما هیچی نمیخواهیم از این دولت و ان دولت . ما شهروندان این کشور هستیم و میخواهیم مثل همه ازاد زندگی کنیم و کسی ما رو به خاطر مذهب مان مورد تمسخر قرار ندهد . 

چند روز پیش خبری نشر شد که مجلس تصمیم به حذف کرسی اقلیت مذهبی هندوها و سیک ها  زده است و انها نمیتوانن کرسی مجلس برای خود داشته باشن و خبرها حاکی از ان است که تند روهای مذهبی در این تصمیم نقش اصلی را بازی کرده اند و گفتن که هندوها و سیک ها نمیتوانن کرسی مجلس داشته باشن . ولی کوچی ها در مجلس چندین نماینده دارند . کسانی که سالانه باعث اغتشاش در کشور و کشتار و غارت امول مردم میشود و معلوم نیست که اینها چه کسانی هستن ؟ 

کوچی ها هستن یا قاچاقبران اسله و مواد مخدر از یک سوی مرز به سوی دیگر ؟ یا نه کوچی هستن و هویتشان نامشخص ؟ 

اصلا انها هم افغانستانی هستن و تعدادی به نام انها ناامرامی ایجاد میکند . درست تمام اینها چرا یک شهروند افغانستانی نمیتواند نماینده مجلس شود ؟ 

ایا به خاطر مذهبش ؟ 

تمام اینها حاکی از ان دارد که کشور دوباره به سوی طالبانیزه شده پیش میرود و مردم این جامعه مشکل اساسی در تفکر خود دارند . انها دوباره به تند روهای مذهبی قدرت میدهند و کشور باز به سوی جنگ داخلی پیش برود . 

یک عکس به عنوان کاور فیس بوکم نشر کردم و ان عکس را در اینجا نشر کردم و شعری از صالحی هم ضمیمه ان شد . امروز در پل سرخ دوستی به طرفم امد و گفت از تو توقع نداشتم که از هندوها و سیکها طرفداری کنی . اون عکس رو از فیس بوکت حذف کن وگرنه برات دردسر میشه . من به خاطر خودت میگم 

ادم نباید به خاطر یک عده هندو وسیک جانش را به خطر بیندازه . مگر انها چه ارزشی دارند ؟ 

من دهنم باز مانده بود که چه بگم . فقط راهم را کج کردم و به سوی خانه امدم و در راه فقط از این همه بدبختی این جامعه اشک ریخم . 

ما چقدر انسانهای بدبختی هستیم که حتی تحصیل کرده های ما این تفکر رو دارند چه برسه به بی سوادها . 

بدبختی از سر روی این کشور میریزه و هر روز ما شاهد بدتر شدن اوضاع هستیم . من به این نتیجه رسیدم که مردم ما مشکل دارند و سیاست مداران ما هم از دل همین مردم هستن که ریشه در جهل و نادانی داریم . 

 

چه باید کرد ؟ 

نصیحت های یک مافیای مذهبی رو گوش کرد یا ...؟

انسانم ارزوست 

 

زندگی صفر درجه 

کاوه ایریک 



About the author

mohammadhasani

Kaveh Ayreek
Filmmaker and theater director living in Kabul

Subscribe 0
160